FAQ czyli NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
1. Dlaczego warto uczyć się języka od najmłodszych lat?
Przywołując metaforę profesora Rafała Ohme, eksperta w dziedzinie psychologii i neuronauki, nauka języka obcego jest jak lot samolotem - jeśli zaczniesz w wieku przedszkolnym będzie to jak podróż pierwszą klasą, jeśli w wieku szkolnym będzie to podróż w klasie ekonomicznej, a jeśli rozpoczniesz naukę po okresie krytycznym (9-10 rok życia) będzie to lot tanimi liniami. W każdym przypadku dolecisz do celu (będziesz mógł się komunikować w języku obcym), jednak proces nauki będzie przebiegał bardziej komfortowo jeśli dziecko zacznie się osłuchiwać z językiem od najmłodszych lat.
Współczesna glottodydaktyka mówi, że to właśnie pierwsze dziesięć lat życia stanowi czas najbardziej kluczowy i efektywny w nauczaniu języka obcego. Czy chcesz, żeby Twoje dziecko miało autentyczny akcent w języku angielskim? Narządy artykulacyjne są najbardziej plastyczne w okresie pierwszych 10 lat życia dziecka, co ułatwia im początkowe próby mówienia w języku obcym. Proces osłuchiwania się z językiem także przebiega wówczas sprawniej. Małe dzieci są spontaniczne i nie mają w sobie strachu czy stresu związanego z mówieniem w obcym języku, wszystko odbywa się naturalnie i w formie zabaw językowych, podobnie jak przyswajanie języka ojczystego. Warto więc wykorzystać ogromny potencjał jaki drzemie w Twoim dziecku i od najmłodszych lat zapewniać mu jak najczęstszy kontakt ze środowiskiem anglojęzycznym np. zapisując na organizowane przez nas kursy.
2. Jak wygląda przewidywany proces uczenia się w szkole You Can Talk?
Nasz autorski program YOU CAN TALK zakłada, że nauka języka obcego to proces. Stworzyliśmy długoterminową strategię opartą na stopniowej nauce od przedszkola do matury. Pierwszy krok to osłuchiwanie się, czyli immersja językowa (“całkowite zanurzenie”). Przyzwyczajamy dzieci do języka angielskiego, jego akcentu i wymowy. Wprowadzamy także dużo słownictwa. Poprzez zabawę zachęcamy dzieci do jak najczęstszego powtarzania wyrazów w ślad za lektorem. Ma to na celu nie tylko utrwalanie słówek, ale również oswajanie dzieci z językiem obcym w taki sposób, aby kojarzył im się z czymś przyjemnym i fascynującym.
Od 1. klasy dzieci otrzymują z każdego tematu listę słówek, podstawową i rozszerzoną. Nie zakładamy, że dziecko od razu nauczy się i zapamięta wszystko z listy! Ale doskonale zdajemy sobie sprawę, że w tym wieku, im więcej słówek dzieci napotkają i powtórzą, tym szybciej je zapamiętają. Mamy świadomość, że dziecko nie od razu nauczy się 30 słówek z danego obszaru np. ubrania, czynności, zawody, jeśli jednak będą one powtarzane regularnie przez kilka lat, to po pewnym czasie zostaną utrwalone na zawsze. Istnieje teoria, że wyraz musi być powtórzony 20 razy, aby pozostał w pamięci na zawsze, a najlepiej stosować go w różnych kontekstach i sytuacjach. To jest siła powtórek, a u nas robimy to stopniowo i regularnie przez wszystkie lata nauki! Wielu naszych uczniów zaczynało przygodę w naszej szkole jako przedszkolaki, a teraz z powodzeniem zdają do dwujęzycznych gimnazjów i liceów lub kontynuują u nas naukę na zaawansowanych poziomach do matury. Co więcej - mówią w języku angielskim z wielką swobodą i płynnością jak native speakerzy!
3. Jakimi metodami uczymy w szkole You Can Talk?
W naszej szkole uczymy w myśl zasady Brain-Friendly Learning (uczenie przyjazne dla mózgu). Powszechnie wiadomo, że dzieci najchętniej uczą się tego, co je interesuje i jest im przydatne, a to z kolei przekłada się bezpośrednio na motywację. To co banalne, nudne i oczywiste jest odrzucane i negowane na samym początku drogi. Nie podajemy dzieciom suchych faktów, czy też pojęć, których nie mają w swoich codziennych słowniczkach. Ludzki mózg, a szczególnie ten dziecięcy, lubi kolory, obrazki, to co dziwne, zabawne i nietypowe. Ciekawią go historyjki, intrygujące postacie, zaskakujące wydarzenia i realne życie. Wszystkie te zasady i cechy ludzkiego umysłu staramy się wdrażać w naszym procesie uczenia. Czytamy ciekawe teksty, w których przemycamy gramatykę oraz całe zasoby słownictwa, nagrywamy również filmiki, rozszyfrowujemy zasady gramatyczne, które ćwiczymy w realnych sytuacjach, angażujemy całe nasze ciało i zmysły. Co więcej, realizujemy także międzynarodowe projekty z różnymi szkołami na całym świecie, w ten sposób pokazując dzieciom, że język angielski to klucz do świata!
4. Jak oceniamy naszych Uczniów? Do czego służą testy?
5. Dlaczego praca domowa jest ważna?
Eksperci twierdzą, że należy powtórzyć nowe słowo 20 razy, aby je dobrze utrwalić. Nie zadajemy przesadnie dużo, aby uczniowie nie czuli się przytłoczeni. Pamiętajmy jednak, że praca domowa jest niezwykle istotna w utrwalaniu i przyswajaniu materiału, tak jak regularne powtórki. Pozwolimy posłużyć się cytatem:
“Ebbinghaus zauważył, że każda powtórka nie tylko przywraca początkowy stan naszej wiedzy, lecz również spowalnia proces zapominania informacji. Fenomen ten przedstawił na wykresie, który dziś nosi nazwę Krzywa Ebbinghausa lub Krzywa Zapominania.”
6. Czy lepiej jeśli uczniowie są z jednej klasy?
To zależy od wielu czynników, m.in osobowości i temperamentu uczniów, a także dynamiki całej grupy. Wiemy, że często dzieci chcą być razem w grupie, ale nie powinny wówczas traktować lekcji w naszej szkole jako spotkania towarzyskiego.
I PYTANIA, KTÓRE POJAWIAJĄ SIĘ OD CZASU DO CZASU :)
7. Lekcje są super, ale moje dziecko narzeka, że czasami nie rozumie tego, co Pani mówi na zajęciach. Dlaczego mówienie na lekcji odbywa się tylko w języku angielskim?
8. Mój przedszkolak nie zawsze chce chodzić na zajęcia.
9. Moje dziecko wolało zajęcia z innym Lektorem w zeszłym roku.
10. Nie widzę postępów u mojego dziecka.
11. Moje dziecko chodzi na dodatkowy angielski a nie widzę postępów w szkole państwowej? Oceny również się nie poprawiły...
Zdecydowana większość naszych uczniów mówi nam, że język angielski jest łatwy w szkole państwowej w porównaniu do tego czego uczymy w YOU CAN TALK, szczególnie że najczęściej przerabiamy tematy wcześniej niż w szkołach państwowych i z rozszerzoną treścią, więc uczniowie traktują lekcje w szkole publicznej jako powtórkę z tematów u nas (co jest bardzo dla nich korzystne, bo utrwalają sobie wszystko przez repetycje). Ale czasami dzieci, szczególnie te, które rozpoczynają naukę z nami, mają trudności z testami w szkołach państwowych. Nawet najlepszy nauczyciel ucząc w tak dużych grupach jakie funkcjonują w szkołach publicznych nie jest w stanie indywidualnie podejść do każdego ucznia i sprawdzić jego umiejętności, dlatego dzieci w szkołach państwowych są głównie oceniane za pomocą ustandaryzowanych pisemnych testów, a stosowana skala ocen jest bardzo surowa. W rezultacie umiejętności komunikacji nie są sprawdzane. Chodząc do naszej szkoły dzieci osłuchują się z językiem, zaś praca w małych grupach daje im możliwość mówienia podczas zajęć, a lektorowi ułatwia stałe monitorowanie indywidualnych postępów ucznia.
12. Byliśmy na wakacjach za granicą, a dziecko nawet nie chciało zamówić lodów posługując się językiem angielskim.
Dzieci z natury są wstydliwe, więc nie oczekujmy, że będą czuły się pewnie w nowych okolicznościach i nowym otoczeniu. Sytuacja byłaby wystarczająco stresująca nawet w języku polskim. Wszystko zależy od osobowości i temperamentu dziecka. Dla przykładu, moja córka, która od urodzenia była otoczona językiem angielskim, dopiero w wieku 8 lat będąc na wakacjach odważyła się sama zapytać o coś w języku angielskim. Jedynym miejscem, w którym czuła się bezpiecznie była klasa w naszej szkole.
13. Dzieci nie mają jeszcze czasu przeszłego w szkole podstawowej w klasie 3. , a u was już się pojawia.
14. Dlaczego w KIDS 1 wprowadzamy już czytanie w języku angielskim, skoro dziecko dopiero uczy się czytać i pisać w języku polskim?
Wymowa i czytanie słów w języku angielskim jest zupełnie inna niż angielska, co więcej - rządzi się zupełnie innymi prawami niż czytanie i pisanie polskich słów, dlatego tak ważne jest ćwiczenie i rozpoznawanie angielskich słów już od pierwszej klasy. Nie oczekujemy od dzieci, że będą od razu płynnie czytały, ale dążymy do tego, aby rozpoznawały znaczenie angielskich słówek i poprawnie je wymawiały w oparciu o to co słyszą i widzą na zajęciach.
I NA KONIEC - PYTANIE OD NASZYCH ZAANGAŻOWANYCH RODZICÓW :)
15. Jak mogę pracować z dzieckiem w domu, aby je wspomóc w nauce języka obcego?
Czy wiesz dlaczego dzieci w Skandynawii z łatwością przyswajają angielski akcent i słownictwo? W tamtejszej telewizji nie ma dubbingu dla najmłodszych i bajki emitowane są w wersji oryginalnej. Ty też możesz możesz korzystać z tego ogromnego potencjału jaki daje technologia i proponować swoim dzieciom kreskówki i piosenki w wersji oryginalnej np. na Youtube i Netflix. Ponadto bardzo pasjonujące i edukacyjne są wszelkie aplikacje związane z nauką języka.
Możliwości jest mnóstwo począwszy od zakupu tablicy korkowej, na której będziemy wieszać obrazki przedstawiające nowe słówka, poprzez słuchanie radia, czytanie anglojęzycznych książek czy podpisywanie elementów naszego najbliższego otoczenia angielskimi słówkami przy wykorzystaniu małych kolorowych karteczek, aż wreszcie do szukania inspiracji w otaczającym nas świecie, co chyba jest największą motywacją. A inspiracje są wszędzie - czy to na przystanku autobusowym, ulicy, czy też w sklepie odzieżowym. Można robić zdjęcia, zapisywać napotkane słowa, czy po prostu je zauważać i próbować odgadnąć znaczenie z kontekstu. Ważne jest, aby na samym początku tej drogi wykształcić w dzieciach wrażliwość na język obcy oraz rozbudzić ich ciekawość.
Poniżej znajduje się nasza lista proponowanych źródeł internetowych do nauki w domu.
Strony internetowe:
news in levels https://www.newsinlevels.com/
lyricstraining https://lyricstraining.com/
Quizlet https://quizlet.com
quickdrawwithgoogle https://quickdraw.withgoogle.com/
babadum https://babadum.com/
learningchocolate http://www.learningchocolate.com/
learningapps https://learningapps.org/
yummy.pl http://www.yummy.pl/
fiszkoteka https://fiszkoteka.pl/
British Council kids/teens/adults https://learnenglishkids.britishcouncil.org/
BBC learning English http://www.bbc.co.uk/learningenglish/
Aplikacje na smartfony/tablety:
Euronews
Luke’s English podcast
Squid
Double pod (aplikacja, która zawiera wszystkie możliwe podcasty)
Draw it
Heads up
Duolingo
Memrise
Milionerzy (w ustawieniach należy ustawić j.angielski)
WordBit
Fiszkoteka
TED
Kanały Youtube dla dzieci:
Super Simple Songs https://www.youtube.com/channel/UCLsooMJoIpl_7ux2jvdPB-Q
Pinkfong! https://www.youtube.com/channel/UCcdwLMPsaU2ezNSJU1nFoBQ
ChuChu TV https://www.youtube.com/channel/UCBnZ16ahKA2DZ_T5W0FPUXg
The Kiboomers: https://www.youtube.com/user/KIBOOMU
English SingSing https://www.youtube.com/channel/UCGwA4GjY4nGMIYvaJiA0EGA
Mother Goose Club https://www.youtube.com/channel/UCJkWoS4RsldA1coEIot5yDA
The Singing Walrus https://www.youtube.com/channel/UCe1VpF4wS_kdcjyTRSXBcnQ
Jack Hartmann Kids music channel https://www.youtube.com/channel/UCVcQH8A634mauPrGbWs7QlQ
Kanały Youtube dla młodzieży/dorosłych:
Tedx talks https://www.youtube.com/channel/UCsT0YIqwnpJCM-mx7-gSA4Q
EngVid: Learn English https://www.youtube.com/user/engvidenglish
Learn English with Papa Teach me https://www.youtube.com/user/papateachme
mmmEnglish https://www.youtube.com/channel/UCrRiVfHqBIIvSgKmgnSY66g
BBC Learning English https://www.youtube.com/user/bbclearningenglish
1. Dlaczego warto uczyć się języka od najmłodszych lat?
Przywołując metaforę profesora Rafała Ohme, eksperta w dziedzinie psychologii i neuronauki, nauka języka obcego jest jak lot samolotem - jeśli zaczniesz w wieku przedszkolnym będzie to jak podróż pierwszą klasą, jeśli w wieku szkolnym będzie to podróż w klasie ekonomicznej, a jeśli rozpoczniesz naukę po okresie krytycznym (9-10 rok życia) będzie to lot tanimi liniami. W każdym przypadku dolecisz do celu (będziesz mógł się komunikować w języku obcym), jednak proces nauki będzie przebiegał bardziej komfortowo jeśli dziecko zacznie się osłuchiwać z językiem od najmłodszych lat.
Współczesna glottodydaktyka mówi, że to właśnie pierwsze dziesięć lat życia stanowi czas najbardziej kluczowy i efektywny w nauczaniu języka obcego. Czy chcesz, żeby Twoje dziecko miało autentyczny akcent w języku angielskim? Narządy artykulacyjne są najbardziej plastyczne w okresie pierwszych 10 lat życia dziecka, co ułatwia im początkowe próby mówienia w języku obcym. Proces osłuchiwania się z językiem także przebiega wówczas sprawniej. Małe dzieci są spontaniczne i nie mają w sobie strachu czy stresu związanego z mówieniem w obcym języku, wszystko odbywa się naturalnie i w formie zabaw językowych, podobnie jak przyswajanie języka ojczystego. Warto więc wykorzystać ogromny potencjał jaki drzemie w Twoim dziecku i od najmłodszych lat zapewniać mu jak najczęstszy kontakt ze środowiskiem anglojęzycznym np. zapisując na organizowane przez nas kursy.
2. Jak wygląda przewidywany proces uczenia się w szkole You Can Talk?
Nasz autorski program YOU CAN TALK zakłada, że nauka języka obcego to proces. Stworzyliśmy długoterminową strategię opartą na stopniowej nauce od przedszkola do matury. Pierwszy krok to osłuchiwanie się, czyli immersja językowa (“całkowite zanurzenie”). Przyzwyczajamy dzieci do języka angielskiego, jego akcentu i wymowy. Wprowadzamy także dużo słownictwa. Poprzez zabawę zachęcamy dzieci do jak najczęstszego powtarzania wyrazów w ślad za lektorem. Ma to na celu nie tylko utrwalanie słówek, ale również oswajanie dzieci z językiem obcym w taki sposób, aby kojarzył im się z czymś przyjemnym i fascynującym.
Od 1. klasy dzieci otrzymują z każdego tematu listę słówek, podstawową i rozszerzoną. Nie zakładamy, że dziecko od razu nauczy się i zapamięta wszystko z listy! Ale doskonale zdajemy sobie sprawę, że w tym wieku, im więcej słówek dzieci napotkają i powtórzą, tym szybciej je zapamiętają. Mamy świadomość, że dziecko nie od razu nauczy się 30 słówek z danego obszaru np. ubrania, czynności, zawody, jeśli jednak będą one powtarzane regularnie przez kilka lat, to po pewnym czasie zostaną utrwalone na zawsze. Istnieje teoria, że wyraz musi być powtórzony 20 razy, aby pozostał w pamięci na zawsze, a najlepiej stosować go w różnych kontekstach i sytuacjach. To jest siła powtórek, a u nas robimy to stopniowo i regularnie przez wszystkie lata nauki! Wielu naszych uczniów zaczynało przygodę w naszej szkole jako przedszkolaki, a teraz z powodzeniem zdają do dwujęzycznych gimnazjów i liceów lub kontynuują u nas naukę na zaawansowanych poziomach do matury. Co więcej - mówią w języku angielskim z wielką swobodą i płynnością jak native speakerzy!
3. Jakimi metodami uczymy w szkole You Can Talk?
W naszej szkole uczymy w myśl zasady Brain-Friendly Learning (uczenie przyjazne dla mózgu). Powszechnie wiadomo, że dzieci najchętniej uczą się tego, co je interesuje i jest im przydatne, a to z kolei przekłada się bezpośrednio na motywację. To co banalne, nudne i oczywiste jest odrzucane i negowane na samym początku drogi. Nie podajemy dzieciom suchych faktów, czy też pojęć, których nie mają w swoich codziennych słowniczkach. Ludzki mózg, a szczególnie ten dziecięcy, lubi kolory, obrazki, to co dziwne, zabawne i nietypowe. Ciekawią go historyjki, intrygujące postacie, zaskakujące wydarzenia i realne życie. Wszystkie te zasady i cechy ludzkiego umysłu staramy się wdrażać w naszym procesie uczenia. Czytamy ciekawe teksty, w których przemycamy gramatykę oraz całe zasoby słownictwa, nagrywamy również filmiki, rozszyfrowujemy zasady gramatyczne, które ćwiczymy w realnych sytuacjach, angażujemy całe nasze ciało i zmysły. Co więcej, realizujemy także międzynarodowe projekty z różnymi szkołami na całym świecie, w ten sposób pokazując dzieciom, że język angielski to klucz do świata!
4. Jak oceniamy naszych Uczniów? Do czego służą testy?
- W naszej szkole nie stosujemy ocen, ponieważ uczymy w duchu Oceniania Kształtującego. Sprawdzamy, czy wszyscy nauczyli się danego tematu.
- Testy nie służą temu, aby pokazać dzieciom czego nie umieją, ale wręcz odwrotnie - uświadomić im jak wiele już potrafią! Z kolei dla lektora wyniki sprawdzianów są sygnałem czy są jeszcze obszary, nad którymi grupa powinna popracować.
5. Dlaczego praca domowa jest ważna?
Eksperci twierdzą, że należy powtórzyć nowe słowo 20 razy, aby je dobrze utrwalić. Nie zadajemy przesadnie dużo, aby uczniowie nie czuli się przytłoczeni. Pamiętajmy jednak, że praca domowa jest niezwykle istotna w utrwalaniu i przyswajaniu materiału, tak jak regularne powtórki. Pozwolimy posłużyć się cytatem:
“Ebbinghaus zauważył, że każda powtórka nie tylko przywraca początkowy stan naszej wiedzy, lecz również spowalnia proces zapominania informacji. Fenomen ten przedstawił na wykresie, który dziś nosi nazwę Krzywa Ebbinghausa lub Krzywa Zapominania.”
6. Czy lepiej jeśli uczniowie są z jednej klasy?
To zależy od wielu czynników, m.in osobowości i temperamentu uczniów, a także dynamiki całej grupy. Wiemy, że często dzieci chcą być razem w grupie, ale nie powinny wówczas traktować lekcji w naszej szkole jako spotkania towarzyskiego.
I PYTANIA, KTÓRE POJAWIAJĄ SIĘ OD CZASU DO CZASU :)
7. Lekcje są super, ale moje dziecko narzeka, że czasami nie rozumie tego, co Pani mówi na zajęciach. Dlaczego mówienie na lekcji odbywa się tylko w języku angielskim?
- Wierzymy w metodę Total Immersion (“Całkowite Zanurzenie się” w języku angielskim bez konieczności wyjeżdżania z Polski).
- Chcemy, aby dzieci wiedziały, że przechodząc przez próg naszej szkoły wkraczają w anglojęzyczny świat.
- Po kilku zajęciach dzieci postrzegają prowadzenie lekcji tylko w języku angielskim za zupełnie naturalne i to pozwala im szybciej przełamać barierę mówienia w obcym języku.
- Czasami tłumaczymy coś po polsku, szczególnie jeśli chodzi o gramatykę, ale potem znowu wracamy do języka angielskiego.
8. Mój przedszkolak nie zawsze chce chodzić na zajęcia.
- Niektóre dzieci po kilku miesiącach nauki, szczególnie kiedy jest zimno i ciemno na dworze, nie chcą chodzić na zajęcia, ponieważ kojarzą je z dodatkową pracą i obowiązkiem. Wolą zostać w domu i bawić się, niż zakładać kurtki, buty, czapki i iść na dodatkowe lekcje. Ale kiedy już do nas dotrą, to chętnie w nich uczestniczą i zapominają o swojej wcześniejszej niechęci i ociąganiu się. W tym wieku takie zachowanie jest normalne. To my, jako rodzice, wiemy, jak ważna jest znajomość języka angielskiego i że im wcześniej zaczniemy się uczyć i osłuchiwać, tym płynniej i szybciej będziemy mówić! Dlatego, z naszych własnych doświadczeń, podpowiadamy jak poradzić sobie z taką sytuacją.
- Nie poddawaj się i bądź konsekwentna/ny!
Najgorszym rozwiązaniem jest pozwolić dziecku decydować o swojej nauce… w tym wieku, dziecko nie jest świadome, że to jest ważna inwestycja w jego przyszłość. Jako mama, mówiłam synkowi, że na inne dodatkowe zajęcia może chodzić lub nie, ale na angielski będzie uczęszczał dopóki nie będzie mówił tak płynnie jak w języku polskim. I wtedy dzieci wiedzą, że to jest ważna dla nas sprawa. - Wynagradzaj dziecko za udział w zajęciach.
Nawet drobna nagroda jak pójście do sklepu po lekcji i kupienie cukierka będzie się dziecku kojarzyło z czymś miłym. Warto także pochwalić dziecko, że świetnie sobie poradziło, jest to tzw. wzmocnienie pozytywne (positive reinforcement). - Jeśli dziecko naprawdę nie chce iść na zajęcia to w wyjątkowych sytuacjach można pozwolić mu podjąć taką decyzję pod warunkiem, że będzie świadome swojej decyzji np. posługując się własnym przykładem, powiedziałam kiedyś mojemu dziecku, że może wyjątkowo nie iść na zajęcia, ale do końca dnia nie może grać w swoje ulubione gry. Krzyś zgodził się na takie rozwiązanie i zobaczył, że konsekwentnie nie pozwalałam mu na używanie tabletu do końca dnia. Na następne zajęcia poszedł już chętnie i bez sprzeciwu.
9. Moje dziecko wolało zajęcia z innym Lektorem w zeszłym roku.
- Każdego roku plany lekcji w szkołach się zmieniają, a my staramy się jak najlepiej dopasować godziny do szkolnego harmonogramu, dlatego też nie zawsze jest możliwe, aby ten sam lektor kontynuował kurs danej grupy lub dziecka.
- Zmiana lektora ma swoje zalety: dzieci uczą się różnych akcentów i przyzwyczajają się, że mówiąc w języku angielskim stykają się z wieloma różnymi osobami z całego świata. Niektóre szkoły językowe zmieniają uczniom lektora każdego roku, wychodząc z założenia, że dzieci powinny się osłuchiwać i mieć kontakt z różnymi stylami prowadzenia zajęć.
- Wszyscy nasi lektorzy uczą według naszego jednolitego programu szkolnego i korzystają z tych samych podręczników oraz materiałów dodatkowych.
- Czasami dzieci z nostalgią wspominają lektora, który uczył ich w młodszych grupach. Proszę wziąć pod uwagę fakt, że nasze młodsze dzieci mają program przedszkolny lub wczesnoszkolny polegający głównie na osłuchaniu się z językiem angielskim, zabawach i grach ruchowych, jednak to podejście do nauki ewoluuje wraz z wiekiem. Im dziecko starsze tym więcej chcemy mu przekazać wiedzy, a zatem i program nauczania staje się bardziej poważny. Dzieci mogą to odbierać, że Pani rok wcześniej była fajniejsza, gdyż proponowała więcej zabaw, ale prawda jest taka, że po prostu jest więcej nauki, ponieważ dzieci są starsze i reprezentują oraz wymagają coraz wyższego poziomu nauczania.
- Wszyscy nasi lektorzy są wspaniałymi, serdecznymi nauczycielami, którzy uwielbiają uczyć dzieci i młodzież. Nie ma u nas lektorów z przypadku, a każdy lektor to niepowtarzalna osobowość!
10. Nie widzę postępów u mojego dziecka.
- Nie zakładajmy, że już od samego początku nauki nasze dziecko będzie mówić bez oporów, gdyż “przecież chodzi na dodatkowy angielski”. Każde dziecko jest inne i ma prawo rozwijać się w swoim tempie, a szczególnie jeśli chodzi o naukę innego języka. Nie oczekujmy od dziecka, że od razu odnajdzie się w sytuacjach wymagających użycia obcego języka jak np. zamówienie na wakacjach posiłku w restauracji, szczególnie jeśli podobne obawy towarzyszą mu w sytuacjach, kiedy porozumiewa się w języku ojczystym.
- Nasi starsi uczniowie, podobnie jak małe dzieci, pokonują kolejne etapy nauki we własnym tempie w zależności od wielu czynników, takich jak predyspozycje językowe, systematyczna praca zarówno na zajęciach jak i w domu, osobowość oraz temperament. O postępach dziecka decyduje również to, czy poza szkołą językową ma styczność z językiem obcym np. poprzez programy telewizyjne czy gry komputerowe w języku angielskim lub możliwość rozmowy online z ludźmi z całego świata czy wyjazdy za granicę.
- Języka angielskiego, jak i każdego innego języka obcego, uczymy się tak samo jak języka ojczystego, którym posługujemy się od urodzenia. Najpierw się osłuchujemy, później wymawiamy pierwsze pojedyncze słowa, następnie zaczynamy tworzyć proste zdania i potem coraz bardziej je rozbudowujemy, aby na końcu tej drogi płynnie posługiwać się danym językiem.
- Niestety, postęp trudno jest zmierzyć, gdyż dla każdego człowieka oznacza on co innego. Jest to pojęcie bardzo względne i nie zawsze dobrze jest przez pryzmat postępu oceniać umiejętności dziecka.
- Najważniejsze są chęci i entuzjazm! Dlatego naszym celem jest zachęcanie naszych kursantów do nauki języków obcych oraz pokazanie im, że angielski jest naprawdę fajny, jeśli sięgamy po`ciekawe tematy w kameralnej i miłej atmosferze, a wszystko to w towarzystwie przyjaznych i serdecznych lektorów. Ponadto pragniemy uświadamiać naszym uczniom, że języki obce są niezwykle ważnym narzędziem we współczesnym świecie.
- Najczęściej używanym zwrotem na początku nauki jest “In ENGLISH please” i to wydaje się trudnym zadaniem, ale potem dzieci nagle przełamują barierę i nie wyobrażają sobie mówieniu w innym języku na zajęciach niż angielski.
- Jesteśmy Cambridge Preparation Centre, które przygotowuje dzieci do międzynarodowych egzaminów Cambridge znanych na całym świecie. Chcąc sprawdzić postępy naszych uczniów proponujemy przystępowanie na koniec roku szkolnego do takich egzaminów jak A1 Movers oraz A2 Flyers, żeby dzieci sprawdziły swoje umiejętności przez zewnętrznych egzaminatorów i zobaczyły ile już potrafią!
11. Moje dziecko chodzi na dodatkowy angielski a nie widzę postępów w szkole państwowej? Oceny również się nie poprawiły...
Zdecydowana większość naszych uczniów mówi nam, że język angielski jest łatwy w szkole państwowej w porównaniu do tego czego uczymy w YOU CAN TALK, szczególnie że najczęściej przerabiamy tematy wcześniej niż w szkołach państwowych i z rozszerzoną treścią, więc uczniowie traktują lekcje w szkole publicznej jako powtórkę z tematów u nas (co jest bardzo dla nich korzystne, bo utrwalają sobie wszystko przez repetycje). Ale czasami dzieci, szczególnie te, które rozpoczynają naukę z nami, mają trudności z testami w szkołach państwowych. Nawet najlepszy nauczyciel ucząc w tak dużych grupach jakie funkcjonują w szkołach publicznych nie jest w stanie indywidualnie podejść do każdego ucznia i sprawdzić jego umiejętności, dlatego dzieci w szkołach państwowych są głównie oceniane za pomocą ustandaryzowanych pisemnych testów, a stosowana skala ocen jest bardzo surowa. W rezultacie umiejętności komunikacji nie są sprawdzane. Chodząc do naszej szkoły dzieci osłuchują się z językiem, zaś praca w małych grupach daje im możliwość mówienia podczas zajęć, a lektorowi ułatwia stałe monitorowanie indywidualnych postępów ucznia.
12. Byliśmy na wakacjach za granicą, a dziecko nawet nie chciało zamówić lodów posługując się językiem angielskim.
Dzieci z natury są wstydliwe, więc nie oczekujmy, że będą czuły się pewnie w nowych okolicznościach i nowym otoczeniu. Sytuacja byłaby wystarczająco stresująca nawet w języku polskim. Wszystko zależy od osobowości i temperamentu dziecka. Dla przykładu, moja córka, która od urodzenia była otoczona językiem angielskim, dopiero w wieku 8 lat będąc na wakacjach odważyła się sama zapytać o coś w języku angielskim. Jedynym miejscem, w którym czuła się bezpiecznie była klasa w naszej szkole.
13. Dzieci nie mają jeszcze czasu przeszłego w szkole podstawowej w klasie 3. , a u was już się pojawia.
- Nasz program nauczania jest zbliżony do tego stosowanego w szkołach państwowych, ale jednak rozszerzony.
- Komunikując się z naszymi uczniami używamy praktycznie większości struktur gramatycznych, jak i słownictwa, którego dzieci mogą nie znać. Celem takiej metody jest przede wszystkim osłuchanie dziecka z nowymi strukturami, jest to tzw. sylabus komunikacyjny. Pragniemy dawać naszym kursantom jak najwięcej wiedzy i jakości!
- Analogiczny mechanizm stosujemy zwracając się do noworodka, który dopiero zaczyna swoją przygodę z rozpoznawaniem słów w języku ojczystym. Nie ograniczamy się do czasu teraźniejszego i prostych słów, tylko mówimy do niego w sposób naturalny, używając wszystkich czasów po to, aby się osłuchało i nauczyło.
14. Dlaczego w KIDS 1 wprowadzamy już czytanie w języku angielskim, skoro dziecko dopiero uczy się czytać i pisać w języku polskim?
Wymowa i czytanie słów w języku angielskim jest zupełnie inna niż angielska, co więcej - rządzi się zupełnie innymi prawami niż czytanie i pisanie polskich słów, dlatego tak ważne jest ćwiczenie i rozpoznawanie angielskich słów już od pierwszej klasy. Nie oczekujemy od dzieci, że będą od razu płynnie czytały, ale dążymy do tego, aby rozpoznawały znaczenie angielskich słówek i poprawnie je wymawiały w oparciu o to co słyszą i widzą na zajęciach.
I NA KONIEC - PYTANIE OD NASZYCH ZAANGAŻOWANYCH RODZICÓW :)
15. Jak mogę pracować z dzieckiem w domu, aby je wspomóc w nauce języka obcego?
Czy wiesz dlaczego dzieci w Skandynawii z łatwością przyswajają angielski akcent i słownictwo? W tamtejszej telewizji nie ma dubbingu dla najmłodszych i bajki emitowane są w wersji oryginalnej. Ty też możesz możesz korzystać z tego ogromnego potencjału jaki daje technologia i proponować swoim dzieciom kreskówki i piosenki w wersji oryginalnej np. na Youtube i Netflix. Ponadto bardzo pasjonujące i edukacyjne są wszelkie aplikacje związane z nauką języka.
Możliwości jest mnóstwo począwszy od zakupu tablicy korkowej, na której będziemy wieszać obrazki przedstawiające nowe słówka, poprzez słuchanie radia, czytanie anglojęzycznych książek czy podpisywanie elementów naszego najbliższego otoczenia angielskimi słówkami przy wykorzystaniu małych kolorowych karteczek, aż wreszcie do szukania inspiracji w otaczającym nas świecie, co chyba jest największą motywacją. A inspiracje są wszędzie - czy to na przystanku autobusowym, ulicy, czy też w sklepie odzieżowym. Można robić zdjęcia, zapisywać napotkane słowa, czy po prostu je zauważać i próbować odgadnąć znaczenie z kontekstu. Ważne jest, aby na samym początku tej drogi wykształcić w dzieciach wrażliwość na język obcy oraz rozbudzić ich ciekawość.
Poniżej znajduje się nasza lista proponowanych źródeł internetowych do nauki w domu.
Strony internetowe:
news in levels https://www.newsinlevels.com/
lyricstraining https://lyricstraining.com/
Quizlet https://quizlet.com
quickdrawwithgoogle https://quickdraw.withgoogle.com/
babadum https://babadum.com/
learningchocolate http://www.learningchocolate.com/
learningapps https://learningapps.org/
yummy.pl http://www.yummy.pl/
fiszkoteka https://fiszkoteka.pl/
British Council kids/teens/adults https://learnenglishkids.britishcouncil.org/
BBC learning English http://www.bbc.co.uk/learningenglish/
Aplikacje na smartfony/tablety:
Euronews
Luke’s English podcast
Squid
Double pod (aplikacja, która zawiera wszystkie możliwe podcasty)
Draw it
Heads up
Duolingo
Memrise
Milionerzy (w ustawieniach należy ustawić j.angielski)
WordBit
Fiszkoteka
TED
Kanały Youtube dla dzieci:
Super Simple Songs https://www.youtube.com/channel/UCLsooMJoIpl_7ux2jvdPB-Q
Pinkfong! https://www.youtube.com/channel/UCcdwLMPsaU2ezNSJU1nFoBQ
ChuChu TV https://www.youtube.com/channel/UCBnZ16ahKA2DZ_T5W0FPUXg
The Kiboomers: https://www.youtube.com/user/KIBOOMU
English SingSing https://www.youtube.com/channel/UCGwA4GjY4nGMIYvaJiA0EGA
Mother Goose Club https://www.youtube.com/channel/UCJkWoS4RsldA1coEIot5yDA
The Singing Walrus https://www.youtube.com/channel/UCe1VpF4wS_kdcjyTRSXBcnQ
Jack Hartmann Kids music channel https://www.youtube.com/channel/UCVcQH8A634mauPrGbWs7QlQ
Kanały Youtube dla młodzieży/dorosłych:
Tedx talks https://www.youtube.com/channel/UCsT0YIqwnpJCM-mx7-gSA4Q
EngVid: Learn English https://www.youtube.com/user/engvidenglish
Learn English with Papa Teach me https://www.youtube.com/user/papateachme
mmmEnglish https://www.youtube.com/channel/UCrRiVfHqBIIvSgKmgnSY66g
BBC Learning English https://www.youtube.com/user/bbclearningenglish